Terveyspalvelut kehittyvät Espoossa

Terveysasema on se terveydenhuollon osanen, joka on useimmille asukkaille tuttu. Se on usein yksi ensimmäisistä luukuista kaupunkiin, ja siksikin on tärkeää, että asiointi on sujuvaa ja mutkatonta. Terveysasematoiminnan kehittäminen onkin yksi sosiaali- ja terveystoimen isoista painopisteistä juuri nyt.

Tämä tarkoittaa muun muassa aukioloaikojen laajentamista. Sitä ovat todella monet asukkaat toivoneet jo pitkään – nykyisten aukioloaikojen puitteissa on esimerkiksi monien työssäkäyvien vaikea ehtiä palveluiden piiriin. Pidennettyjä aukioloaikoja pilotoidaan nyt Ison Omenan palvelutorilla, mihin kaupungin oma terkkari tammikuussa muutti. Toivottavasti tykkäätte!

Myös esimerkiksi sähköisten palveluiden kehittäminen ja eri palveluiden saumattoman yhteistyön rakentaminen ovat asialistalla, kun pyrimme parantamaan asiakaskokemusta kaupungin palveluissa. Sähköisten palveluiden kehittäminen ei tietenkään tarkoita sitä, että kaikkien odotettaisiin siirtyvän sähköisten palveluiden käyttäjiksi. Ne täydentävät palvelupalettia ja vapauttavat kaistaa muista kanavista.

Valtuusto käsitteli maanantaina valtuustokysymystä terveyspalveluissa asioinnin ja etenkin ajanvarauksen sujuvoittamisesta. Selvää onkin, että jos aikaa ei saa varattua, ei muu palvelun kehittäminen juurikaan lämmitä. Sähköisten palveluiden lisäksi ajanvarauksessa on otettu viime aikoina käyttöön muitakin uusia konsteja, kuten takaisinsoittopalvelu ja terveysasemien yhteinen ajanvarausnumero. Puhelinpalvelussa vastataan kuukausittain 25 000 – 35 000 puheluun, joten sen onkin syytä toimia saumattomasti.

Erityisesti Espoon on syytä kiinnittää huomiota niiden asukkaiden palveluihin, joiden äidinkieli on muu kuin suomi. Palautetta on tullut muun muassa ruotsinkielisen palvelun saatavuudesta, mihin toivon mukaan saadaan kohennusta jo tämän kevään aikana.

Vieraskielisten asiakkaiden tilanne voi olla vielä hankalampi. Asiakaskokemuksen kuopat ja mutkat eivät välttämättä päädy kaupungin palautejärjestelmään asti. Kaikkien palveluiden kehittämisessä, mutta ehkä erityisesti vieraskielisten palveluiden kehittämisessä yhteistyö palvelun käyttäjien kanssa on ratkaisevan tärkeää.

Tekstin pohjana valtuuston kokouksessa 21.1.2019 pidetty puheenvuoro.