Kaupunginvaltuusto käsittelee tänään Tapiolan Tuuliniityn kaavaa. Pientä ennakkokuohuntaa on aiheuttanut alueelle kaavoitettu autoton opiskelija-asuntorakennus. Ei ole ensimmäinen kerta, kun valtuustossa väännetään parkkipaikoista. Olen itse kuumeessa, joten en pääse osallistumaan kokoukseen. Toivon, että kaava hyväksytään ja opiskelijoille saadaan koteja.
Edullisista vuokra-asunnoista on pääkaupunkiseudulla huutava pula. Opiskelija-asuntoja kannattaa rakentaa oppilaitosten ja kampusten läheisyyteen. Maalaisjärkikin sanoo, että opiskelija-asuntojen yhteyteen voidaan ja kannattaa rakentaa tavallista vähemmän parkkipaikkoja. Maalaisjärjen lisäksi ajatus saa tukea opiskelijoilta itseltään.
Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiön (HOAS) tutkimuksen mukaan opiskelijoista alle 10 % käyttää autoa pääasiallisena kulkuvälineenään. Tulevaisuudessa pääkaupunkiseudulla parkkipaikkojen tarve opiskelijoiden keskuudessa voi vähentyä entisestään, sillä ajokortittomien osuus kasvaa jatkuvasti. Esimerkiksi vuonna 2012 vain kolmannes 18-vuotiaista helsinkiläisistä hankki ajokortin.
Parkkipaikkojen rakentaminen aiheuttaa merkittäviä kustannuksia, jotka puolestaan nostavat opiskelija-asuntojen vuokria. HOAS:n arvion mukaan esimerkiksi kalliopaikan vaikutus kuukausivuokraan on noin 266 euroa huoneistoa kohti. Tämä on lievästi sanottuna suolainen hinta, kun opintotuella elävän opiskelijan kuukausitulot ovat noin 759 euroa kuussa.
Parkkipaikkojen tarve on opiskelija-asunnoissa niukka ja niiden rakentamisesta aiheutuva kustannus heikentää merkittävästi opiskelijoiden toimeentuloa. Opiskelija-asuntokohteen toteuttaminen ilman parkkipaikkoja onnistuu, kunhan se tehdään hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrelle. Tapiolan metroaseman naapurissa tämä ei varmasti ole ongelma.