Kannattaako aina sanoa vain ei?

Puheenvuoroni valtuuston kokouksessa 18.11.2013 aiheena Espoon lausunto erityisestä kuntajakoselvityksestä. Esitykseni kärsi äänestyksessä tappion, mutta oli sentään jo aikakin, että Espoossa lakattiin teeskentelemästä, että kuntajakoasioissa oltaisiin tyystin yksimielisiä. On kuitenkin sääli, että enemmistö valtuutetuista halusi tälläkin kertaa sanoa ”EI” ja jättää käyttämättä tilaisuuden ottaa kantaa ”entäpä jos kuitenkin”-tilanteeseen.

Read More

Valtuustoaloite Aalto Village -hankkeen edistämiseksi

Jätin ensimmäisen(!) valtuustoaloitteeni 18.11.2013. Aloitteen allekirjoitti 26 valtuutettua, joten aloite etenee kaupunginhallituksen valmisteluun. Aloitteessa vaaditaan, että kaupunki hoitaa oman osansa Aalto Village -opiskelija- ja tutkija-asuntohankkeen suunnittelusta siten, että rakentaminen voidaan aloittaa viipymättä Tapiolan koulun väistön päätyttyä. Tällaista prosessisparrausta kaupunki tuntuu välillä kaipaavan. Asuntohanketta ja kouluväistöä on tarpeetonta asettaa vastakkain – pidetään mielummin huoli, että molemmat toteutuvat parhaalla mahdollisella tavalla.

Read More

Ennenkuulumaton esitys?

Kaupunginhallitus päätti tänään lausunnosta (pdf) valtiovarainministeriön erityiseen kuntajakoselvitykseen (Helsinki-Espoo-Vantaa-Kauniainen-Kerava-Kirkkonummi-Sipoo-Tuusula & ehkä Vihti). Asia menee vielä valtuuston käsittelyyn.

Lausunnon perusvire on – vähemmän yllättäen – kielteinen. Suhtaudun itsekin kriittisesti tällaiseen jättiliitokseen metropolialueen sisällä. Onnistuneesti toteutettu 14 kunnan metropolihallinto on parempi ratkaisu seudun ongelmiin. Olen kuitenkin sitä mieltä, että myös tuolta alueelta voi löytyä järkeviä selvityskohteita, jotta meillä on käytössämme riittävät tiedot, kun tulevaisuudessa päätämme alueen kuntarakenteesta. Lisäksi pidän aika uhkarohkeana ja hölmönä, että emme kielteisyyden lisäksi ottaisi lainkaan kantaa siihen, millainen selvityksen pitäisi olla, jos siihen lopulta päädytään.

Siksi esitin seuraavaa, itse asiassa varsin maltillista lisäystä.

“Mikäli erityiseen kuntajakoselvitykseen kuitenkin päädytään, Espoo edellyttää, että selvitys toteutetaan avoimesti ilman ennakkoon päätettyä lopputulosta, ja että käynnissä olevat kuntien omat kuntajakoselvitykset, metropolilain valmistelu sekä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain valmistelu otetaan selvityksen keskeisiksi lähtökohdiksi. Lisäksi Espoo edellyttää, että lähi- ja paikallisdemokratia nostetaan selvityksessä keskeiseen rooliin. Erilaiset kuntajakoselvitysalueen sisäiset, osittaiset yhdistymisvaihtoehdot tulee selvittää osana erityistä selvitystä. Vihdin tulee myös olla mukana kuntajakoselvityksessä.”

Esitykseni raukesi kannattamattomana. Yksi kannatus olisi ehkä tullutkin, mutta puheenjohtajan nuija oli nopeampi kuin kannattajan puheenvuoropyyntö.

Dunkkuun siis tuli, mutta keskustelu jatkuu valtuustossa. Liekö muuten ensimmäinen kerta, kun Espoon päätöksentekoelimissä esiintyy erimielisyyttä kuntajakoselvitysasioissa. Ehkä onkin jo korkea aika pohtia hieman eri näkökulmia nurkkaan linnoittautumisen sijaan?

Ensituntuma budjettiesitykseen

Kaupunginjohtajan budjettiesitys on ulkona. Puhelinluettelomaisen paperiversion saan kai käsiini huomenna, perehdyn esitykseen tarkemmin sen jälkeen. Iloitsen, jos perhetyöhön ja muihin ennaltaehkäiseviin palveluihin on satsattu riittävästi, koulukorjauksia vauhditettu ja tarpeettomista liikennehankkeista karsittu.

Read More

Sisäilmaongelmat vihdoin tapetilla

Kokoomuksen valtuustoryhmä on tehnyt julkilausuman, jossa he vaativat nopeita toimia homekoulujen kunnostamiseksi. Tämä on hyvä asia, etenkin jos vaatimus laajennetaan kattamaan homekoulujen lisäksi muistakin sisäilmaongelmista kärsivät koulut ja päiväkodit. Tämä jo pitkään muhinut ongelma on onneksi vihdoin tällä valtuustokaudella noussut kaikkien ryhmien inresseihin. Viime syksyn budjettineuvotteluissa lisärahat korjausten nopeuttamiseksi olivat kiven alla.

Read More

Tila- ja asuntojaosto 12.8. investointisuunnitelma

Kunnallispoliittinen syksy käynnistyi tila- ja asuntojaoston kokouksella. Isoimpana asiana oli kesäkuussa pöydälle jätetty investointiohjelma vuosille 2014-2018. Päätimme esittää koulujen ja päiväkotien peruskorjausten jouduttamista sekä Matinkylän pitkään odotetun uimahallin toteuttamista tulevalla kaudella. Ohessa selostusta myös muista listan asioista.

Read More

Rautalankaversio metropolihallinnosta

Oheisen Katja Lahtea mukailevan puheenvuoron pidin valtuuston kokouksessa 20.5. metropolilausunnon hyväksymisen yhteydessä. Lausunnosta käytiin todella tiukat neuvottelut, ja lopputuloksena syntyi kompromissi, josta löytyy ”jokaiselle jotakin”. SDP:n valtuustonryhmän puheenjohtaja Markku Sistosta lainatakseni ”Tää lausunto on tässä vaiheessa hyvin pyöristelty kompromissi ja sopii siis hyvin sosialidemokraattien ryhmälle.” Me vihreät annoimme arvosanaksi lausunnolle 7+: juuri ja juuri meni läpi, mutta parantamisen varaa ja tarkennettavaa siis todellakin jäi. Pääasiana mielestäni kuitenkin metropoliratkaisun tarpeellisuus, joka saatiin riittävällä painokkuudella lausuntoon kirjattua.

Read More

Vahvan metropolin puolesta

(Puheenvuoroni valtuuston kokouksessa 25.2.2013)

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.

Myönnettäköön, että kuntaliitosten ajoittain raivokaskin vastustus täällä Espoon valtuustossa ei varsinaisesti uuttakaan valtuutettua yllättänyt. Itse suhtaudun yhä avoimin mielin hyvin perusteltuihin vaihtoehtoihin, jotka parantavat asukkaiden elämää koko seudulla. Valtuutettu Haglundin tavoin toivon meidän suhtautuvat käynnissä olevaan tärkeään uudistukseen rakentavasti sen sijaan, että jatkuvasti maalaamme helsinkiläisiä piruja seinille.

Muun muassa valtuutettu Kilpi peräänkuulutti jo jokin aika sitten todisteita siitä, miten uusi metropolihallinto lisäisi kansanvaltaa tai parantaisi palveluita. Automaattisestihan se ei sitä tee, vaan toteutus ratkaisee, kuten valtuutettu Hopsukin toi esiin.

Nimenomaan vahva ja demokraattisesti vaaleilla valittu seutuvaltuusto toisi asukkaiden vallankäytön ulottuville ne asiat, jotka nykyään lymyävät kuntayhtymissä.

Mitä tulee palveluiden paranemiseen, on otettava huomioon se, että Espoo ei ole muusta maailmasta irrallinen kupla. Se, miten metropolialue kokonaisuutena kehittyy, vaikuttaa väistämättä myös meihin. Olemme riippuvaisia etenkin Helsingistä ja muista pääkaupunkiseudun kunnista siinä missä nekin ovat riippuvaisia Espoosta. Samoin jaamme myös yhteisten ongelmien seuraukset.

Epäterve kilpailu ja hyvätuloisten kalastelu tiiviin seutumme kuntien välillä vaikuttaa pahimmillaan erittäin vahingollisesti seudun elinvoimaisuuteen ja yhdyskuntarakenteeseen.

Kannetaan siis yhdessä vastuu elinvoimaisesta seudusta ja sen asukkaiden hyvinvoinnista jatkossa entistä tiiviimmäsä yhteistyössä. Valitettavasti nykyiset verkostolääkkeet eivät näytä tepsivän.

Jotta metropoliratkaisun hyödyt todella toteutuvat ja onnistumme takaamaan tulevaisuudessa ja jo tässä hetkessä ajankohtaisia yhteisiä ongelmia, toivon meidän asettuvan reippaasti ja rohkeasti vahvan, todellista valtaa käyttävän, demokraattisesti vaaleilla valitun metropolihallinnon taakse.

Kannatan lämpimästi Uotilan toivomusta. Kiitos.