Helsingin Sanomat kertoi kaupunkisivuillaan (HS 31.8.) joukkoliikenteen lipunhintojen jättikorotuksista. Jutussa mainittiin, että Espoo ja Vantaa suhtautuvat kielteisesti korotuksiin. Espoon osalta tämä ei valitettavasti pidä paikkaansa.
Espoon konsernijaosto käsitteli asiaa maanantaina 24. elokuuta. Vihreät esitti nyt esitettyjen korotusten kohtuullistamista ja rahoitusperiaatteiden uudistamista siten, että kalliit infrainvestoinnit, kuten länsimetro ja kehärata, eivät aiheuttaisi ylisuuria korotuspaineita lipunhintoihin. Esitys kaatui kokoomuksen ja rkp:n vastustukseen. Vihreät on aiemmin vaatinut rahoitusperiaatteiden uudistamista myös HSL:n hallituksessa, pääkaupunkiseudun koordinaatioryhmässä ja valtuustoaloitteella.
Massiiviset lipunhintojen korotukset ovat merkittävä uhka joukkoliikenteen suosiolle. On kaikkien etu, että mahdollisimman moni ja tulevaisuudessa entistä useampi innostuisi hyppäämään oman auton sijaan bussin, junan tai metron kyytiin. Lähivuosina on erityisen tärkeää saada länsimetron liityntäliikenne sujuvaksi, jotta metrolle saadaan käyttäjiä.
Espoon strateginen tavoite on kasvattaa joukkoliikenteen osuutta kulkumuotona. Yhdessä sovitulta tavoitteelta murenee pohja, kun kokoomuksen johdolla joukkoliikenteen rahoitusta karsitaan, lipunhinnat nousevat, ja palvelutaso heikkenee. Tähän on saatava muutos.
Hyvässä kaupungissa joukkoliikenne on kaikkien ulottuvilla paitsi fyysisesti myös taloudellisesti.
Saara Hyrkkö
konsernijaoston jäsen (vihr)
Sirpa Hertell
HSL:n varapuheenjohtaja (vihr)
Tiina Elo
kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja (vihr)
Espoo